11. jul, 2019

Help! Mijn kind is zo druk…..

Help! Mijn kind is zo druk…..

Helaas hoor ik ouders regelmatig zeggen:  ‘yoga is niks voor mijn kind.’ ‘Hij/zij is te druk.’ ‘Hij is te wiebelig’ ‘Het is er geen type voor’ etc.

Jammer! Want juist deze kinderen hebben het vaak het hardst nodig.

Dat een kind regelmatig druk is, is helemaal niet gek. Iedereen kind is wel eens druk, dus jouw kind is niet de enige.

De reden van het ‘druk zijn’ kan wel per kind verschillen. Het is vaak een signaal van het kind. Misschien is je kind overprikkeld, zit het niet lekker in zijn vel of wilt het gezien worden en is het een vraag om aandacht.

Soms is het kind gewoon erg enthousiast of kan het zelfs een teken zijn van onder prikkeling. Het kind heeft dan juist meer behoefte aan uitdaging of het leren van iets nieuws.

Yoga voor kinderen helpt, ongeacht de reden waarom het kind druk is. Het biedt kinderen rust en ontspanning en vergroot het lichaamsbesef en de concentratie.

 

 

 

 

8 Tips om samen met je kind te ontspannen

1. Los schudden

Gooi samen de overtollige energie er uit. Zet een muziekje op. (En nee, dit hoeft echt geen ‘zweverige yoga’ muziek te zijn. Maar denk eens aan een ritmisch swingend liedje of Afrikaanse trommel muziek). Sta stevig met beide voeten op de grond en schud alles los. Schud bijvoorbeeld eerst je handen en armen los, daarna je benen, billen en schud met je hele lijf. Shake it! 😉

2. Ontspan

Ga samen met je kind op de grond, een matje of naast elkaar op bed liggen. Sluit de ogen en voel hoe de achterkant van je lichaam contact maakt met hetgeen waar je op ligt. Leg de handen op de buik en adem rustig in door je neus en blaas rustig uit door je mond.

Bij kleine kinderen kan er bijvoorbeeld een knuffel op de buik worden gelegd. Benoem hierbij niet het word ademhaling maar vraag je kind de knuffel rustig omhoog te duwen met de buik en daarna weer langzaam te laten zakken.

Je kunt rustgevende muziek aanzetten of gewoonweg luisteren naar de geluiden die je in de kamer hoort.

3. Adem

Doe eens samen een kort adem spelletje. Ga eens op zoek naar een uitgebloeide paardenbloem en blaas weg. Of blaas bijvoorbeeld met behulp van een rietje een watje of uitgeknipt visje of vlindertje weg.

4. Sta stevig als een boom

Stel je voor dat je een boom bent en dat er vanuit je voeten dikke wortels diep de grond in groeien. Ga staan en maak één been zwaar. Ga met heel je gewicht op één been staan en plaats je andere voet op je enkel en draai je knie naar buiten. De handpalmen breng je tegen elkaar voor je borst. Wissel daarna van been.

5. Masseer je kind

De meeste kinderen vinden het fijn om geknuffeld, aangeraakt of gemasseerd te worden. Massage biedt rust en ontspanning en kan ook gewoon over de kleding heen.

Ga achter je kind zitten en wrijf je handen warm. Leg je handen op de schouders van je kind en maak contact. Vervolgens kun je verschillende soorten bewegingen maken op de rug van je kind. Je kunt cirkelen, wrijven, wandelen,  plukken, drukken en tikken.

Extra tip: Een korte voetmassage, met bijvoorbeeld lavendel massage olie kan ook wonderen verrichten.

6. Spaghetti oefening

Om te kijken of je kind echt lekker ontspannen is kun je de spaghetti oefening doen. Laat je kind op de grond of op bed liggen en laat het zich voorstellen gekookte spaghetti te zijn. Gekookte spaghetti is slap dus leg je kind uit dat het alle spieren lekker mag ontspannen/slap mag houden. Je kunt als ouder zelf één voor één de armen en benen vast pakken en rustig de spieren los schudden om te voelen of je kind zich daadwerkelijk ontspant.

7. Creativiteit

Kleur samen met je kind een mandala of maak een mooie tekening. Je kunt hem/haar ook intuïtief laten schilderen op een groot vel papier. Laat je kind zijn drukte eens projecteren op het vel papier. Welke kleuren passen bij hoe hij/zij zich vandaag voelt?

8. Ga samen de natuur in

Niks geeft meer rust en ontspanning als samen met je kind ontspannen bewegen in de natuur. Luister samen naar de vogeltjes in het park. Ga op zoek naar mooie bladeren in het bos of ga schelpen zoeken op het strand. Soms helpt het om letterlijk even uit te waaien.